Załącznik do Zarządzenia Nr 11/2005
Starosty Powiatu Warszawskiego Zachodniego
z dnia 20 kwietnia 2005r.
REGULAMIN
PRZEPROWADZANIA
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego
§ 1
Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego przez Audytora Wewnętrznego zwany w dalszej części Regulaminem określa zasady, sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz postępowania sprawdzającego.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Warszawskiego Zachodniego,
-
Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Warszawskiego Zachodniego,
-
Audycie wewnętrznym– należy przez to rozumieć ogół działań, przez które Zarząd uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostek i komórek organizacyjnych w zakresie ich działalności, z uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.
-
Audytorze Wewnętrznym – należy przez to rozumieć Audytora Wewnętrznego upoważnionego do przeprowadzania zadania audytowego.
-
Jednostce audytowanej– należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Powiatu Warszawskiego Zachodniego lub komórkę organizacyjną Starostwa Powiatu Warszawskiego Zachodniego.
-
Kierowniku jednostki audytowanej– należy przez to rozumieć osobę kierującą jednostką audytowaną, jak również osobę pełniącą jego obowiązki.
-
Zadaniu audytowym– należy przez to rozumieć czynności zmierzające do oceny systemu funkcjonującego w wyznaczonym obszarze audytu wewnętrznego, z uwzględnieniem gospodarki finansowej konkretnej jednostki organizacyjnej Powiatu Warszawskiego Zachodniego lub komórki organizacyjnej Starostwa Powiatu Warszawskiego Zachodniego.
-
Obszarze audyt wewnętrznego – należy rozumieć przez to każdy obszar działania jednostki audytowanej, w obrębie, którego audytor wewnętrzny wyodrębnił obszary ryzyka do przeprowadzenia zadania audytowego.
§ 3
Czynności dokonywane w ramach audytu wewnętrznego polegają w szczególności na:
-
ocenie funkcjonowania systemu organizacyjnego w obszarze audytowanym,
-
ocenie adekwatności, efektywności i skuteczności systemu kontroli,
-
ustaleniu stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania i gospodarki finansowej jednostki audytowanej poprzez:
-
kontrolę poprawności dowodów księgowych z zapisami w księgach rachunkowych,
-
dokonanie oceny systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem,
-
dokonanie oceny efektywności i gospodarności zarządzania finansowego,
-
określeniu ewentualnych nieprawidłowości,
-
analizie przyczyn i skutków ustalonych uchybień,
-
przedstawieniu uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień oraz usprawnienia systemu organizacji, z uwzględnieniem gospodarki finansowej jednostki audytowanej,
-
sprawdzeniu wykorzystania propozycji i zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu z audytu wewnętrznego.
§ 4
Audyt wewnętrzny może przyjąć formę zadania:
-
kompleksowego – przeprowadzonego w celu dokonania oceny całokształtu zagadnień, problemów związanych z działalnością jednostki audytowanej,
-
problemowego – przeprowadzonego w celu dokonania oceny wybranego zagadnienia,
-
sprawdzającego – przeprowadzonego w celu dokonania oceny dostosowania działań jednostki audytowanej do zaleceń sformułowanych w treści sprawozdania, o którym mowa w § 12 niniejszego Regulaminu.
§ 5
-
Zadania audytowe winny być realizowane w oparciu o roczny plan audytu, przygotowany przez Audytora Wewnętrznego w porozumieniu ze Starostą, a następnie zatwierdzony przez Zarząd. Roczny plan audytu powinien być opracowany do dnia 31 października roku poprzedzającego jego realizację.
Wzór rocznego planu stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Audytor Wewnętrzny na wniosek Zarządu może przeprowadzić audyt wewnętrzny poza planem. Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem stworzy zagrożenie dla realizacji tego planu, Audytor Wewnętrzny zawiadamia o tym Zarząd.
§ 6
-
Audytor Wewnętrzny przeprowadza czynności na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia podpisanego przez Starostę.
Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 2 niniejszego Regulaminu.
-
Audytor Wewnętrzny podlega wyłączeniu od udziału w zadaniu audytowym, jeżeli wyniki oceny mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych lub osób, z którymi łączy pracownika stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać uzasadnione wątpliwości, co do jego bezstronności oraz gdy wykonywał obowiązki służbowe w jednostce audytowanej w czasie nie krótszym niż rok. O wyłączeniu z postępowania w ramach zadania audytowego decyduje Starosta.
-
W sytuacjach uzasadnionych szczególnymi względami Audytor Wewnętrzny powołuje w uzgodnieniu ze Starostą rzeczoznawcę, któremu zleca wykonanie określonych czynności wspomagających wykonanie zadania audytowego.
Wzór wniosku o powołanie rzeczoznawcy stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
-
Czynności związane z przeprowadzeniem zadania audytowego wykonywane są w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce audytowanej. W przypadkach szczególnych możliwe jest przeprowadzanie audytu poza godzinami urzędowania za zgodą kierownika jednostki audytowanej.
§ 7
Audytor Wewnętrzny zobowiązany jest prowadzić:
-
stałe akta audytu, w celu gromadzenia informacji dotyczących obszarów, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego,
-
bieżące akta audytu, w celu dokumentowania przebiegu i wyniku zadań audytowych.
§ 8
-
W terminie 14 dni przed rozpoczęciem działań audytowych kierujący jednostką audytowaną otrzymuje informację o planowanym terminie rozpoczęcia zadania audytowego w jego jednostce.
-
Przed przystąpieniem do realizacji zadania audytowego, Audytor Wewnętrzny opracowuje program zadania audytowego, uwzględniając w szczególności:
-
cel zadania audytowego
-
zadania i czynności jednostki, w których przeprowadzany jest audyt wewnętrzny,
-
wyniki analizy ryzyka istniejącego w działalności tej jednostki i w obszarze objętym zadaniem audytowym,
-
wyniki analizy systemu kontroli, w tym kontroli finansowej i zarządzania środkami publicznymi w danym obszarze,
-
wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
-
wyniki badań analitycznych określonych problemów,
-
działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
-
opinie naukowe i specjalistyczne,
-
doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje,
-
dostępność dowodów,
-
potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu audytowym,
-
przewidywany czas trwania zadania audytowego i datę jego rozpoczęcia.
-
W programie zadania audytowego zamieszcza się w szczególności:
-
oznaczenie zadania audytowego, ze wskazaniem jego numeru i tematu,
-
cel zadania audytowego,
-
analizę ryzyka,
-
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania audytowego,
-
wskazówki metodyczne, w tym:
-
techniki przeprowadzania zadania audytowego,
-
sposób przeprowadzania zadania audytowego,
-
problemy, na które należy zwrócić szczególna uwagę w badaniach
-
dowody niwezbedne do dokonania ustaleń i sposób ich badania,
-
wskazówki o charakterze techniczno – organizacyjnym
-
wzory wykazów i zestawień,
-
założenia organizacyjne,
-
harmonogram przeprowadzania zadania audytowego.
-
Techniki, o których mowa w ust. 3 pkt 5 lit. a), obejmują w szczególności:
-
zapoznanie się z dokumentami służbowymi,
-
uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników jednostki, w której przeprowadzany jest audyt wewnętrzny
-
uzyskiwanie informacji uzupełniających od innych pracowników jednostki,
-
obserwację wykonywania zadań przez pracowników jednostki, w której przeprowadzany jest audyt wewnętrzny,
-
przeprowadzanie oględzin, w przypadku gdy należy zweryfikować stan lub istnienie zasobów jednostki, w której przeprowadzany jest audyt wewnętrzny,
-
rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań i wiarygodność wyników,
-
sprawdzenie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją pochodzącą z innego źródła,
-
porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub wymagających wyjaśnień,
-
graficzną analizę procesów,
-
rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz zastosowaniu testów.
-
W uzasadnionych przypadkach Audytor Wewnętrzny dokonuje zmian programu zadania audytowego w trakcie jego przeprowadzania.
-
Po zakończeniu występnych etapów planowania, oraz przed rozpoczęciem czynności audytorskich na miejscu, Audytor Wewnętrzny przeprowadza naradę otwierającą. Podczas narady otwierającej Audytor Wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia organizacyjne zadania audytowego, w celu minimalizacji zakłóceń w pracy jednostki audytowanej, oraz uzyskania ogólnych informacji na temat tej jednostki.
-
W naradzie, o której mowa w ust. 6, uczestniczą:
-
Z przeprowadzonej narady Audytor Wewnętrzny sporządza protokół, który zawiera w szczególności informacje o celu, przebiegu i ustaleniach narady.
-
Protokół podpisują: Audytor Wewnętrzny oraz kierownik jednostki audytowanej.
-
Narada otwierająca rozpoczyna realizację zadania audytowego.
§ 9
-
Kierownik jednostki audytowanej przedkłada na żądanie Audytora Wewnętrznego wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia zadania audytowego.
-
Kierownik jednostki audytowanej zapewnia Audytorowi Wewnętrznemu warunki i środki niezbędne do sprawnego jego przeprowadzenia, co w szczególności oznacza:
-
niezwłoczne przedstawienie żądanych dokumentów i materiałów,
-
terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników jednostki,
-
udostępnienie oddzielnego pomieszczenia do przeprowadzenia audytu,
-
udostępnienie urządzeń technicznych dla potrzeb dokonania oceny.
-
Pracownicy jednostki audytowanej mają obowiązek udzielania informacji audytorowi wewnętrznemu, a także podejmowania czynności niezbędnych do prawidłowego przebiegu zadania audytowego.
-
Audytor Wewnętrzny wykonując czynności z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych ma w szczególności prawo do:
-
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki, w której przeprowadza się ocenę,
-
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostki,
-
sporządzania niezbędnych do przeprowadzenia audytu odpisów, kopii lub wyciągów z dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika jednostki audytowanej,
-
zabezpieczenia dokumentów i innych materiałów księgowych będących przedmiotem badania,
-
przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątkowych w obecności pracownika jednostki, w której przeprowadza się audyt, wyznaczonego przez kierownika jednostki, w której przeprowadzany jest audyt,
-
odbywania narad z pracownikami jednostki audytowanej,
-
żądania od pracowników jednostek, w których przeprowadzany jest audyt udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień,
-
żądania od pracowników ocenianej jednostki sporządzenia notatek obrazujących stan faktyczny,
-
utrwalania czynności dokonywanych w ramach audytu za pomocą urządzeń technicznych,
-
korzystania - w razie potrzeby - z pomocy specjalistów, w tym szczególnie rzeczoznawców.
§ 10
-
Audytor Wewnętrzny dokonuje ustaleń na podstawie:
-
dokumentacji spraw realizowanych przez jednostkę audytowaną,
-
dokumentacji finansowej w tym m.in.: dowodów księgowych, danych z ewidencji i sprawozdawczości,
-
oględzin,
-
wyjaśnień i oświadczeń pracowników,
-
w razie konieczności - opinii rzeczoznawców.
-
Przy dokonywaniu oględzin magazynu, kontroli kasy i podobnych czynności niezbędna jest obecność osoby odpowiedzialnej materialnie za znajdujące się w pomieszczeniach magazynowych ruchomości lub przydzielone do kasy środki pieniężne. W razie nieobecności osoby, o której mowa w zdaniu poprzednim, kierownik jednostki audytowanej powołuje komisję. Z przebiegu wykonania czynności sporządza się protokół.
-
Każdy pracownik jednostki audytowanej może złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie, dotyczące przedmiotu audytu.
-
Treść ustnego oświadczenia Audytor Wewnętrzny utrwala w formie pisemnego protokołu, który podlega podpisaniu przez pracownika składającego oświadczenie. W przypadku odmowy podpisu – dokument załączany jest również do akt.
-
W razie ujawnienia w toku oceny okoliczności uzasadniających podejrzenie o popełnienie przestępstwa Audytor Wewnętrzny winien niezwłocznie zawiadomić Starostę, który podejmie decyzje co do dalszych czynności w tym zakresie.
-
Audytor Wewnętrzny uwzględniając realizację rocznego planu audytu, może przedłużyć czas trwania zadania audytowego.
§ 11
-
Po przeprowadzeniu zadania audytowego Audytor Wewnętrzny zwołuje naradę zamykającą.
-
Narada zamykająca organizowana jest w celu przedstawienia wstępnych ustaleń i wniosków oraz określenia i omówienia środków zmierzających do usprawnienia badanej działalności. Podczas narady zamykającej Audytor Wewnętrzny przedstawia ustalenia stanu faktycznego, zaistniałe nieprawidłowości, przyczyny ich wystąpienia, konsekwencje oraz wstępne zalecenia dla jednostki audytowanej. W porozumieniu z jednostką audytowaną określone zostają sposoby i terminy realizacji ustalonych zaleceń.
-
W naradzie, o której mowa w ust. 2, uczestniczą:
- Audytor Wewnętrzny,
- Kierownik jednostki audytowanej oraz wskazani przez niego pracownicy tej jednostki,
- inne osoby delegowane przez Starostę.
-
Z przeprowadzonej narady Audytor Wewnętrzny sporządza protokół, który zawiera w szczególności informacje o celu, przebiegu i wyniku narady. Protokół podpisują: Audytor Wewnętrzny oraz kierownik jednostki audytowanej lub wskazany przez niego pracownik jednostki audytowanej.
-
W przypadku odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w § 8 ust. 8 i § 11 ust. 4, przez kierownika jednostki audytowanej Audytor Wewnętrzny czyni na ten temat wzmiankę w protokole a kierownik jednostki audytowanej pisemnie uzasadnia przyczyny odmowy podpisania protokołu.
§ 12
-
Audytor Wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzonego zadania audytowego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły, ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
-
Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 powinno w szczególności zawierać:
-
oznaczenie zadania audytowego,
-
datę sporządzenia sprawozdania,
-
nazwę i adres jednostki audytowanej,
-
imię i nazwisko Audytora Wewnętrznego, który przeprowadził zadanie audytowe i numer upoważnienia do przeprowadzenia audytu,
-
cel przeprowadzania zadania audytowego,
-
zakres przedmiotowy zadania audytowego,
-
podjęte działania i zastosowane techniki przeprowadzania zadania audytowego,
-
termin, w którym przeprowadzono audyt wewnętrzny,
-
zwięzły opis działań jednostki audytowanej, jej strategii i celów, zwłaszcza w obszarze poddanym audytowi wewnętrznemu,
-
ustalenie stanu faktycznego,
-
określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień,
-
uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień,
-
podpis Audytora Wewnętrznego przeprowadzającego zadanie audytowe.
-
Po sporządzeniu sprawozdania z przeprowadzonego zadania audytowego Audytor Wewnętrzny doręcza sprawozdanie wraz z protokołem z narady zamykającej kierownikowi jednostki audytowanej.
§ 13
-
W terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzonego zadania audytowego kierownik jednostki audytowanej może zgłosić pisemne wyjaśnienie lub umotywowane zastrzeżenia co do zawartych w sprawozdaniu ustaleń.
-
W razie zgłoszenia wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, Audytor Wewnętrzny winien zbadać zasadność tych zastrzeżeń oraz wyjaśnień i w uzasadnionych przypadkach uzupełnić lub skorygować sprawozdanie.
-
W razie nieuwzględnienia powyższych zastrzeżeń Audytor Wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, w formie pisemnej, kierownikowi jednostki audytowanej.
-
W przypadku uwzględnienia przez Audytora Wewnętrznego wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, zmienione sprawozdanie końcowe przekazywane jest Zarządowi i kierownikowi jednostki audytowanej. Jeden egzemplarz załącza się do akt bieżących audytu, przechowywanych w komórce Audytu Wewnętrznego.
§ 14
-
Audytor Wewnętrzny przeprowadza czynności sprawdzające, dokonując oceny dostosowania działań jednostki audytowanej do uwag i zaleceń sformułowanych w treści sprawozdania.
-
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających sporządzane są w formie notatki informacyjnej.
-
Notatka informacyjna przekazywana jest Zarządowi oraz kierownikowi jednostki audytowanej lub komórki organizacyjnej, w której przeprowadzono audyt lub czynności sprawdzające.
§ 15
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Audytor Wewnętrzny przeprowadza audyt sprawdzający.
-
Celem audytu sprawdzającego jest ocena realizacji zaleceń skierowanych do jednostki audytowanej.
-
Do przeprowadzenia audytu sprawdzającego stosuje się przepisy niniejszego Regulaminu.
§ 16
-
Z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni Audytor Wewnętrzny sporządza roczne sprawozdanie.
-
Sprawozdanie, o którym mowa w pkt. 1 przekazywane jest Zarządowi zgodnie z terminem określonym w art.35f ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 o finansach publicznych (tekst jedn. z 2003r., Dz. U. 15 poz. 148) za rok poprzedni – do końca marca następnego roku.
§ 17
Integralną część niniejszego Regulaminu stanowią niżej wymienione załączniki:
-
Załącznik nr 1 – Plan Audytu Wewnętrznego,
-
Załącznik nr 2 – Upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
-
Załącznik nr 3 – Wniosek o powołanie rzeczoznawcy.
|
|