POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW

Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego

szukaj >
odstep
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW

 

OCHRONA INTERESÓW KONSUMENTÓW
 

Karta Informacyjna Usługi.

 

WNIOSEK.

 

 

Rzecznik Konsumentów działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319).

 

Do jego zadań w szczególności należy:

-         zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,

-         składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,

-         występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

-         współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,

-         wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych,

-         możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowania, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

 

Jeżeli w zakupionej rzeczy ujawniły się wady lub wykonawca źle zrealizował zleconą mu usługę, konsument ma prawo do ochrony swoich interesów ekonomicznych i może wystąpić do sprzedawcy i do rzemieślnika z roszczeniami.

Podstawowymi instrumentami ochrony konsumentów są rękojmia i gwarancja. Do konsumenta należy wybór, z którego reżimu będzie korzystał.

Z tytułu rękojmi odpowiedzialność zawsze ponosi sprzedawca. Rękojmia daje konsumentowi możliwość:

-         odstąpienia od umowy i żądania zwrotu ceny,

-         żądania obniżenia ceny,

-         żądania wymiany rzeczy na nową, wolną od wad,

-         żądania naprawy (tylko przy artykułach oznaczonych co do tożsamości)

 

Żądania z tytułu rękojmi konsument może podnosić tylko w ciągu roku od daty zakupu artykułu.

Gwarancja jakości stanowi zobowiązanie gwaranta do spełnienia określonych świadczeń w przypadku, gdyby w oznaczonym terminie gwarancyjnym ujawniły się wady fizyczne sprzedanego artykułu. Gwarancja powstaje najczęściej przez umowę zawieraną pomiędzy gwarantem a kupującym.

 

Jeżeli konsument nie jest zadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji, może zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów o pomoc, przedkładając:

-         przy rękojmi:

§     dokument zakupu,

§     protokół reklamacyjny, w którym określone jest żądanie,

§     odpowiedź sprzedawcy.

 

-         przy gwarancji:

§     kartę gwarancyjną wraz z dowodem zakupu

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów pomaga załatwić daną sprawę, a nie załatwione roszczenia może kierować do rozpatrzenia przez polubowne sądy konsumenckie lub sądy rejonowe, przygotowując stosowne dokumenty.

  

Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego
ul. Poznańska 129/133, 05-850 Ożarów Mazowiecki
tel. (0 22) 733-72-00, fax (0 22) 733-72-01
Godziny pracy: poniedziałek - 9.00-17.00, wtorek-piątek - 8.00-16.00
Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jakub Wawer

Osoba odpowiedzialna za treść:
Data modyfikacji: 2010/07/05 14:19:25
Redaktor: Administrator

realizacja informatyczna: logo ornak