OCHRONA INTERESÓW KONSUMENTÓW
Karta Informacyjna Usługi.
WNIOSEK.
Rzecznik Konsumentów działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319).
Do jego zadań w szczególności należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych,
- możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowania, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Jeżeli w zakupionej rzeczy ujawniły się wady lub wykonawca źle zrealizował zleconą mu usługę, konsument ma prawo do ochrony swoich interesów ekonomicznych i może wystąpić do sprzedawcy i do rzemieślnika z roszczeniami.
Podstawowymi instrumentami ochrony konsumentów są rękojmia i gwarancja. Do konsumenta należy wybór, z którego reżimu będzie korzystał.
Z tytułu rękojmi odpowiedzialność zawsze ponosi sprzedawca. Rękojmia daje konsumentowi możliwość:
- odstąpienia od umowy i żądania zwrotu ceny,
- żądania obniżenia ceny,
- żądania wymiany rzeczy na nową, wolną od wad,
- żądania naprawy (tylko przy artykułach oznaczonych co do tożsamości)
Żądania z tytułu rękojmi konsument może podnosić tylko w ciągu roku od daty zakupu artykułu.
Gwarancja jakości stanowi zobowiązanie gwaranta do spełnienia określonych świadczeń w przypadku, gdyby w oznaczonym terminie gwarancyjnym ujawniły się wady fizyczne sprzedanego artykułu. Gwarancja powstaje najczęściej przez umowę zawieraną pomiędzy gwarantem a kupującym.
Jeżeli konsument nie jest zadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji, może zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów o pomoc, przedkładając:
- przy rękojmi:
§ dokument zakupu,
§ protokół reklamacyjny, w którym określone jest żądanie,
§ odpowiedź sprzedawcy.
- przy gwarancji:
§ kartę gwarancyjną wraz z dowodem zakupu
Powiatowy Rzecznik Konsumentów pomaga załatwić daną sprawę, a nie załatwione roszczenia może kierować do rozpatrzenia przez polubowne sądy konsumenckie lub sądy rejonowe, przygotowując stosowne dokumenty.