Kodeks Etyki pracowników Starostwa Powiatu Warszawskiego Zachodniego
K O D E K S E T Y K I
P R A C O W N I K Ó W
STAROSTWA POWIATU WARSZAWSKIEGO ZACHODNIEGO
Preambuła
Celem Kodeksu Etyki jest wyrażanie fundamentalnych wartości i standardów zachowania pracowników Starostwa, które nieodłącznie związane są z pełnieniem przez nich służby społecznej, na rzecz szeroko rozumianego interesu publicznego.
Kodeks Etyki opiera się m. in. na takich wartościach jak: uczciwość, odpowiedzialność, sumienność, lojalność, życzliwość.
§ 1. Część ogólna
Pracownicy Starostwa są jego wizytówką.
-
Pracownicy wykonują zadania publiczne z uwzględnieniem interesu państwa, wspólnoty samorządowej oraz indywidualnego interesu obywateli.
-
Dążą do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszelkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw prowadzonych przez urząd.
-
Nie przyjmują żadnych korzyści, które noszą znamiona korupcyjne.
-
Realizują swoje obowiązki rzetelnie, sumiennie, z szacunkiem dla interesantów i współpracowników oraz z poczuciem własnej godności.
-
Powstrzymują się od demonstrowania zażyłości z osobami publicznymi.
-
Wystrzegają się łączenia obowiązków służbowych z prywatnym interesem.
-
Działają w sposób wolny od nacisków i wpływów politycznych.
§ 2. Postawa wobec obywatela
Pracownicy Starostwa pozostawiają swoje skrajne emocje za drzwiami urzędu.
-
Pracownicy nawiązują nić zaufania między urzędem a obywatelem:
-
sprawnie przyjmują interesantów,
-
udzielają precyzyjnych informacji,
-
traktują obywateli w sposób równy i sprawiedliwy.
-
Kierują się przede wszystkim dobrem obywatela.
-
W relacjach z interesantami dbają o dobre imię urzędu.
-
Wykazują pełne zaangażowanie na rzecz pomocy obywatelowi w rozwiązywaniu jego problemów, w tym celu wykorzystują:
-
Zobowiązani są do pełnego informowania o usługach realizowanych w urzędzie.
-
Zobowiązani są do zachowania dyskrecji.
§ 3. Postawa wobec współpracowników
Pracownicy Starostwa organizują swoje miejsce pracy z poszanowaniem pracy innych.
-
Kierują się życzliwością i zasadą współdziałania.
-
Zapobiegają napięciom w stosunkach koleżeńskich.
-
Zapobiegają dyskryminacji osoby bądź grupy osób.
-
Przestrzegają zasad zachowania wartości moralnych.
-
Mają na względzie wiedzę i doświadczenie przełożonych oraz doświadczonych kolegów.
-
W przypadku naruszenia zasad kodeksu powinni zająć krytyczne stanowisko w odpowiednim miejscu i czasie w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się zjawiska.
Postanowienia końcowe
-
Kodeks Etyki ma rangę dokumentu urzędowego i w dniu jego podpisania przez pracowników Starostwa zostanie podany do publicznej wiadomości.
-
Nowo przyjmowani pracownicy mają obowiązek zapoznać się z Kodeksem.